С подкрепата на

Информираният избор е пътят към здравословното хранене

Колко харчиш за козметика, за да запазиш кожата си здрава и красива? Ужасно е дори като си го представиш… А още през 2015 г. американски дерматолози установиха, че можем да се освободим много по-евтино от бръчките, тъмните кръгове около очите, акнето, хиперпигментацията, сухата или мазна кожа. Трябва просто да включим определени храни в диетата си.

„Не“ на пигментните петна

Т.н. тъмни петна може да алармират за липса на витамини в организма, в частност – на В12. Храните, богати на този витамин, са най-вече от животински произход – черни миди, говежди черен дроб и говеждо месо, пъстърва, сьомга, яйца.

Но и без месо може да се избавиш от пигментните петна – чрез витамините С и Е. В големи количества тези полезни витамини и елементи се намират в цитрусовите плодове, ягодите, кивито, нара, доматите, екстракта от гроздови семки.

Пигментацията става още по-забележима, ако се излагаш дълго време на слънце. За да предпазиш кожата от ултравиолетовите лъчи, е добре да хапваш в по-големи количества храни, богати на антиоксиданти – горски плодове, грейпфрут, ананас, сливи, брюкселско и обикновено зеле, люти чушки, спанак, елда.

„Не“ на мазната кожа

Отдавна е доказано, че храни с висок гликемичен индекс повишават секрецията на мастните жлези. В резултат на това те отделят повече себум, отколкото е необходимо, и това причинява мазен блясък на кожата.

Козметичните продукти спасяват от мазна кожа временно. Докато диетата с повече витамин А може да помогне за значително намаляване на себума. Освен това не е сложна – просто добави към храната си сушени кайсии, манго, моркови, яйчен жълтък, спанак и сладки картофи. Също така намали храните с висок гликемичен индекс – бял хляб, тестени и макаронени изделия от сортове мека пшеница, и ще забравиш за проблемите с мазната кожа.

„Не“ на обривите, пъпките и акнето

И отново – за пъпките по лицето са виновни храните с висок гликемичен индекс, затова и те често се появяват при хора с мазна кожа. Поради повишената активност на мастните жлези порите се запушват, в тях започват да се развиват бактерии и е налице възпалителен процес.

От акнето може да се отървеш с диета. Храната ти трябва да включва възможно повече продукти, богати на полиненаситени мастни киселини, които облекчават възпаленията по кожата. С две думи – колкото може повече плодове и зеленчуци, орехи, ленено семе и ленено масло, водорасли, морски дарове, морска риба.

„Не“ на сухата кожа

Прекомерната сухота на кожата показва едновременно излишък на витамин Е и недостиг на холестерол. Последният проблем може да се появи при веганите, тъй като по-голямата част от холестерола получаваме от месото и рибата.

За суха кожа е добре да се увеличи концентрацията на мононенаситени мастни киселини в храната. Те се усвояват най-добре при ядене на боб, морски водорасли, яйца, соя, авокадо, фъстъци и други ядки. Ако не си веган, заложи на редовната консумация на месо и риба. Особено полезна в твоя случай е пъстървата, риба тон, скумрията и сьомгата.

„Не“ на бръчките

Дълбочината на бръчките по лицето е свързана с употребата на алкохол, тъй като той причинява обезводняване на организма. Също така причина за преждевременно стареене на кожата може да бъде захарта, защото съдържащата се в нея глюкоза прави кожата по-малко еластична.

Преди повече от 10 години американски учени откриха, че антиоксидантите помагат и за подмладяване. Например, ако всеки ден хапваш храни, съдържащи соя, признаците на стареене стават почти невидими, а бръчките около очите дори могат да изчезнат. Изследванията показват, че възрастните хора в Швеция имат най-малко бръчки по лицето в цяла Европа заради правилния им начин на хранене - повече зеленолистни зеленчуци, аспержи, целина, патладжан, чесън и лук. И почти без червено месо, захар, масло, маргарин, мляко и млечни продукти.

„Не“ на тъмните кръгове около очите

Погрешно се смята, че тъмните кръгове около очите издават само липса на сън. Те могат да бъдат симптом за алергии и непоносимост към дадени храни. Затова е добре, ако страдаш от този проблем, да си направиш тест за непоносимост към храни. Може да се окаже, че имаш непоносимост към лактоза – тоест към млечни продукти, хлебни изделия, чипс, инстантно кафе, инстантни супи, изкуствени подсладители.

Ако причината не е алергия, тъмните кръгове могат да предупреждават за дехидратация. Така че, пий повече вода и не прекалявай с кафето. Също така, струва си да добавиш към менюто си продукти, съдържащи желязо и повишаващи хемоглобина – неговата липса също може да е причина за тъмните кръгове около очите. Хапвай повече червено месо, риба тон, яйчен жълтък и елда.

Виж още какво ни съветва за красива кожа нутриционистът Надя Петрова, както и кои са топ 10 на храните за красива коса.

Вижте още

Как да се отървем от целулита и подутия корем?

Съветите на нутрициониста Надя Петрова как да сме прекрасни на плажа и три страхотни рецепти с чия

Надя Петрова е нутриционист, завършила е канадското училище по натурално хранене CSNN, има ра

Искаш ли да се абонираш…

безплатно за:

  • 6 приятни текстчета седмично
    (рецепта, диета, съвет или промоция)
  • с 1 мейл в петък,

за да си ги четеш на спокойствие през уикенда.

Теми