С подкрепата на

Информираният избор е пътят към здравословното хранене

Менталните усилия, които човек полага за предвиждане и контрол на дадена ситуация, се възприемат от организма като реално случващи се и го поставят в режим на справяне с проблема. Вътрешното напрежение, което изпитваме, се изразява в раздразнителност, агресия, загуба на концентрация, сухота в устата и... дехидратация. Това, което се случва в съзнанието ни, се отразява физически на тялото ни.

Статистиката към момента сочи, че над 300 милиона души по света страдат от депресия, а над 260 милиона – от тревожни разстройства. Данните на Алфа Рисърч показват, че над 2/3 от хората, които не пият достатъчно вода, се чувстват изморени поне веднъж седмично*. Често причините за недостатъчния прием се дължат на липса на време, стрес, подценяване рисковете на дехидратацията, както и на факта, че едва 39% от работодателите в България осигуряват вода на служителите си*. Често хората просто забравят да пият вода или нямат осигурен достъп до нея.

Освен това водата смазва ставите ти, предпазва мозъка ти, регулира телесната ти температура и изхвърля ненужните вещества от организма ти. Дехидратираното тяло страда от ниско кръвно налягане, главоболие, замаяност, суха кожа и умора.

Говорили сме си с нутрициониста Надя Петрова колко е важно да се пие вода редовно и нейният съвет е 30 мл вода на 1 кг тегло (ако си 60 кг е добре да пиеш около 1,8 л вода) дневно. Имай предвид че при усилени тренировки, горещ климат и консумация на диуретици (алкохол, кафе, чай с високо съдържание на кофеин), трябва да консумираш повече вода. Тялото ти може да обработи до 15 литра вода на ден, но все пак гледай да не прекаляваш. Намери сам твоята златна среда.

Ето няколко лесни трика да започнеш да пиеш повече вода.

Направи водата част от рутината си

Ставаш сутрин- пиеш вода. Правиш си кафе- пиеш една чаша вода с него. Обличаш пижамата- пиеш чаша вода. Както всичко останало- пиенето на вода е въпрос на навик.

Вземи си бутилка за вода

Пластмасова, стъклена или  метална- няма значение. Важното е да е до теб особено през работния ден. Постави си цели- всеки ден да изпиваш по 2 бутилки вода например. Така ще ти е по-лесно да следиш колко пиеш. Освен това можеш да си вземеш пластмасова прозрачна бутилка и дори да отбележиш времето от деня, когато искаш да си приключила съответното количество.

Направи си водата вкусна

Ако водата ти е скучна, добави нещо апетитно в нея. Тънко парче краставица, лимон, портокал, ягоди: това са само част от вариантите. Можеш да добавиш билки като лавандула или джинджифил. Опциите са много  и зависят от твоите лични предпочитания. А за още по-добри резултати можеш да сложиш и чия, която ще направи водата ти по-гъста и ще помогне да се хидратираш по-дълготрайно.

Хапвай вода

Знаем, че краставицата е практически вода в зелена опаковка. Ако хапваш повече зеленчуци (домати, карфиол, чушки, репички, целина, спанак, тиквички) и плодове (диня, череши, грозде, грейпфрут, ягоди), няма да имаш нужда да пиеш толкова много вода. Защото ще я ядеш.

Използвай телефона си

Ако имаш нужда от допълнителна помощ, телефонът ти може да ти помогне. Можеш да си сложиш аларма, която да те подсеща през няколко часа да пиеш по чаша вода. А има и приложения, чиято единствена цел е да те подсещат да пиеш вода ( предлагаме ти Daily Water Free и Carbodroid).

Специалистите са категорични, че ежедневният прием на вода е ключов фактор за доброто ни физическо и психическо здраве. Хората, които приемат достатъчно количество вода през деня, имат повишена концентрация и устойчиво здраве, което неминуемо води до по-високи професионални резултати и по-добри отношения с околните. А това е начин да водим балансиран живот, дори и в забързаното градско ежедневие.

* Проучване на Българската асоциация за управление на хора и Алфа Рисърч сред работещите в страната, проведено през април 2016 г.

Вижте още

Искаш ли да се абонираш…

безплатно за:

  • 6 приятни текстчета седмично
    (рецепта, диета, съвет или промоция)
  • с 1 мейл в петък,

за да си ги четеш на спокойствие през уикенда.

Теми