Информираният избор е пътят към здравословното хранене

Запознай се с лесен и ефективен метод за определяне на размера на порцията и съдържанието на чинията – „Правилото на ръката“. С него можеш да избегнеш консултациите при диетолог и неприятните срещи с гастроентеролог.

На всеки човек е необходимо различно количество храна, с която организмът му да си набави нужните хранителни вещества. Но как да определим точно колко да пълним чинията си, за да не търпим лишения и едновременно с това да не преяждаме? Броенето на калориите често е трудно, а стресът, на който се подлагаме, като изчисляваме колко точно енергия поглъщаме, бързо ни връща в изходна позиция – тоест, зарязваме изчисленията. При „Правилото на ръката“ количеството на всеки вид храна се определя спрямо големината на твоите длани и пръсти както следва:

  • Дланта ти определя количеството на порция протеинова храна
  • Юмрукът ти показва колко зеленчуци да сложиш в чинията си
  • Шепата ти указва големината на порция въглехидрати, както и плодове
  • Дължината на палеца ти е равна на количеството храни с мазнини

Внимание! При мъжете и при жените количеството е различно.

Протеини
Правилото се отнася за храни като месо, риба, яйца, млечни продукти или бобови култури. За мъжете се препоръчва порция, равна на големината на двете длани, а за жените – на едната. По правило порцията трябва да е със същата дебелина и диаметър като дланта ти.

Зеленчуци
За храни, като броколи, спанак, различни видове зелена салата, моркови и т.н. за мъжете се препоръчва порция колкото двата юмрука, а за дамите - на единия. Порцията трябва да е с височината и диаметъра на юмрука.

Въглехидрати и плодове
Тук говорим за храни като зърнени култури, картофи, ориз, паста, нишестета и за всякакви плодове. За мъжете се препоръчва порция с големината на две шепи, а за жените – наполовина.

Мазнини
Ето как да дозираме източници на мазнини като масло, олио, ядки и семена. За мъжете се препоръчва порция колкото дължината на двата палеца, а за дамите - колкото дължината на единия палец.

Гъвкав режим на хранене

Въз основа на горепосочените указания, вече имаш прост наръчник за планиране на режима си. Разбира се, както при всяка друга диета, „Правилото на ръката“ дава само отправни точки. Тъй като не знаеш как точно ще реагира тялото ти на него, бъди гъвкав и коригирай дневните си порции спрямо здравословното си състояние или спрямо други цели, които си си поставил за промяна на външния вид.

Например, ако се опитваш да качиш килограми и имаш проблем с това, може да прибавиш още една шепа с въглехидрати към порцията си. Или обратното – ако се опитваш да отслабнеш, можеш да изключиш шепа от въглехидратите или палец от мазнините от менюто си. Или с две думи – винаги действай на принципа: „Как това работи за мен?“

И още нещо – не забравяй, че ще постигнеш много по-добри резултати, ако спортуваш. Затова ти предлагаме да видиш как да помогнеш на диетата си.

Вижте още

Искаш ли да се абонираш…

безплатно за:

  • 6 приятни текстчета седмично
    (рецепта, диета, съвет или промоция)
  • с 1 мейл в петък,

за да си ги четеш на спокойствие през уикенда.

Теми